آشنایی با ماشین آلات نیلینگ (Soil Nailing) و انکراژ

دریل واگن
برای حفاری و گمانه زنی و چال زنی در معدن و نیلینگ (میخ کوبی در خاک) و انکراژ و میکروپایل از تجهیزات و ماشین آلات دریل واگن استفاده می شود. تنوع دریل واگن ها بسیار زیاد است و تقسیم بندی آن ها به صورت پنوماتیکی،هیدرولیکی،پنوماتیک هیدرولیک،برقی، برقی پنوماتیکی و هیدرولیک برقی می باشد.
نحوه کار سیستم حفاری به 4روش صورت می گیرد که شامل:
  • TOP HAMMER چکش بالا (بیرون گمانه)
  • DOWN THE HOLE چکش ته چال (انتهای گمانه)
  • COP ROD (ترکیبی از DTH,TOP HAMMER میباشد)
  • ROTARY حفاری دوار (چرخشی)
معمولا در گودبرداری و پایدارسازی گود به روش نیلینگ و انکراژ در ایران از نوع چکش انتهای گمانه یا DTH استفاده میشود.


آشنایی با دریل واگن های پنوماتیکی:
بیشتر این دریل واگن ها از سیستم حفاری و تنظیم با هوای فشرده از طریق کمپرسور کار می کنند. دستگاه های راسول، دستگاه های گمانه زنی عمودی ، دستگاه های گمانه زنی اکتشافی معادن ، چال زنی های انفجاری همه از نوع سیستم پنوماتیک هستند. این نوع دریل واگن در کارگاه های گودبرداری و پایدارسازی به روش نیلینگ و انکراژ و معادن در کشور ایران کاربرد اصلی را دارد.
شرکت های سازنده تجهیزات و ماشین آلات: اطلس کوپکو، شیکاگو، بهلر(بوهلر)، هولمن

آشنایی با دریل واگن های هیدرولیکی:
بیشتر این دریل واگن ها از سیستم هیدرولیکی استفاده می کنند ولی به منظور تهیه هوا جهت تخلیه و چکش زنی خود کمپرسور دارند و بیشتر آن ها سوخت گازوئیل مصرف می کنند. دستگاه ها و ماشین آلات هیدرولیکی تمامی فعالیت های حفاری غیر از اکتشاف نفت را انجام می دهند. این دریل واگن ها نسل جدیدی از حفاری را به وجود آورده اند که در کشور روسیه تا عمق 800 متری حفاری اکتشافی انجام شده است.
از این نوع دریل واگن در کشور ایران اکثرا در مواردی که در کارگاه نیلنگ و انکراژ، خاک ریزشی بوده و نیاز به اجرای همزمان غلاف گذاری با حفاری میباشد استفاده میگردد و با توجه به هزینه و قیمت بالای حفاری نسبت دریل واگن پنوماتیک کاربرد کمتری دارد.
شرکت های سازنده تجهیزات و ماشین آلات:  فورکاوا، اطلس کوپکو، اینگرسولرلندC6,C8 سندویک، ام لاین، سوسان، کاسگراند

آشنایی با دریل واگن های پنوماتیک هیدرولیکی:
این نسل از دریل واگن ها ترکیب سیستم پنوماتیک و هیدرولیک هستند و برای حفاری در شیب ،حفاری عمودی،حفاری افقی، حفاری های آزیموتی،حفاری های ترکیبی چال زنی و اکتشافی مورد استفاده قرار می گیرند. قدرت بسیار بالا و سرعت بالا را دارا می باشند و بیشتر امروزه در معادن و نیلینگ و انکراژ از این نوع دستگاه های حفاری استفاده می شود.
شرکت های سازنده ماشین آلات و تجهیزات: اینگرسولرلند، اطلس کوپکو، تامراک، فورکاوا، هولمن،شیکاگو،بهلر(بوهلر)

آشنایی با دریل واگن های برقی:
دریل واگن های برقی نسل جدید دستگاه ها و تجهیزات حفاری می باشند که هم برقی، برقی پنوماتیکی و هیدرولیک برقی هستند و بیشتر در زمینه های نیلینگ و انکراژ در کشورهای پیشرفته دنیا درحال کار هستند و بیشترین ضعفشان در هزینه های تعمیر و نگهداری و استهلاک آنها می باشد. بیشترین فعالیت این نوع دستگاه های حفاری در زمینه اکتشاف،کرگیری،مغزه گیری،حفاری دورانی و حفاری چاه آب می باشد. سیستم حفاری در این نوع از دستگاه ها بسیار پیشرفته و با دقت و سیستم تنظیم دکل در حد میلی متر و خطا در حفاری در حد سانتی متر می باشد دارای سیستم ضبط فیلم از مرحله حفاری و تشخیص لایه بندی خاک هستند. که بیشتر ساکن و کمتر متحرک می باشند.
شرکت های سازنده: XY2،XY1 سوسان، ام لاین، سندویک، تِ وات ، راسول، توهو،

 
کمپرسور هوا
برای استفاده از دستگاه های پنوماتیک در کارگاه پایدارسازی گود (نیلینگ و انکراژ) نیاز به هوای فشرده است که این فعالیت را کمپرسور به عهده دارد. دستگاه کمپرسور هوا تقریبا در تمامی کارگاه های پایدارسازی گود و معادن جهت تامین هوای فشرده تجهیزات حفاری و شاتکریت استفاده میگردد.


آشنایی با کمپرسورها:
همانطور که گفته شد وظیفه تامین هوای فشرده در کارگاه پایدارسازی گود با دستگاه کمپرسور می باشد. کمپرسورها دارای موتور دیزل یا برقی هستند که به وسیله واحد هوا ساز از طریق مکش هوا و فشرده سازی آن و تامین فشار ، تولید هوا می کنند و از طریق شلنگ هوا، هوای فشرده شده را به دستگاه های پنوماتیک می رسانند.
شرکت های سازنده تجهیزات و ماشین آلات کمپرسور: اینگرسولرلند،اطلس کوپکو،سولر ایر،ایرمن، اِسکرو،تِ وات

دستگاه شاتکریت:
این دستگاه وظیفه انتقال و ترکیب ماسه سیمان را به دیواره جهت شاتکریت بر عهده دارد. شاتکریت عموماً با نیروی انسانی متخصص شاتکریت کار و به سیستم کارگری انجام می شود و در حالت های خیلی معدود از دستگاه دکل پمپ برای شاتکریت استفاده می گردد. دستگاه شاتکریت دارای دو نوع خشک زن و مرطوب زن می باشد.

آشنایی با دستگاه شاتکریت: طرز کار هر دو تقریبا یک شکل ولی فرق در محل ورود آب و نازل و سرنازل دارند. طرز کار دستگاه شاتکریت خشک زن به این صورت می باشد که ماسه و سیمان مخلوط شده را کارگر وارد قیف دستگاه می کند و سپس به وسیله الکتروموتور قسمت مرکزی دستگاه می چرخد و ماسه و سیمان به دریچه انتهایی که پشت سر آن هوا درجریان است می رسد و هوا با سرعت زیاد ماسه و سیمان را وارد شلنگ شات می کند و شلنگ شات ماسه سیمان را هدایت می کند تا به سرنازل برسد و در سرنازل شلنگ آب وصل می باشد که ورود آب برای ترکیب با ماسه و سیمان در سرنازل انجام می گرد و ملات پاشیده شده به بیرون با فشار هوا بر سطح دیواره خاکی می چسبد.
طرز کار دستگاه شاتکریت مرطوب زن (تر زن) به این صورت می باشد که دستگاه خود ملات می سازد یا بتن ساخته شده وارد آن می شود که در حالت های مختلف نازل و سرنازل های متفاوتی دارند. در این حالت دستگاه وظیفه پمپاژ و پاشش بتن آماده شده را تا سطح دیواره بر عهده دارد.
در زمینه گودبرداری و پایدارسازی گود به روش نیلینگ و انکراژ، سازه نگهبان خرپایی و مهارمتقابل و تونل ها دستگاه شاتکریت به صورت خشک زن کاربرد اصلی را دارد.

آشنایی با نام برخی دستگاه های شاتکریت مرطوب زن: A263 D750 A556 A546 D780
آشنایی با نام برخی دستگاه های شاتکریت خشک زن: T240 T250 T260 T262 TTB A246
شرکت های سازنده تجهیزات و دستگاه شاتکریت در ایران: همتا، ابزارتونل، تیران تونل بیستون، ابزار تونل جهان

دستگاه تزریق دوغاب:
وظیفه این دستگاه ساخت و انتقال دوغاب سیمان به محل مورد کاربرد می باشد که انتقال دوغاب از طریق شلنگ تزریق(خط تزریق) انجام می گیرد.که مجموعه تزریق دارای سه بخش میکسر اولیه ، میکسر ثانویه و پمپ تزریق است.

آشنایی با دستگاه تزریق دوغاب: در میکسر اولیه نیروی انسانی آب را همراه با سیمان و به نسبت مورد نظر (معمولا نسبت آب به سیمان نیم تا یک میباشد) وارد و ترکیب می کند و سپس پس از انتقال به میکسر ثانویه در این میکسر دوغاب سیمان مورد نیاز ساخته شده در حالت موقت به وسیله پروانه داخلی همزده می شود که دوغاب سفت نشود یا آب و سیمان از هم جدا نشوند و به وسیله لوله خرطومی (رابط) که در انتهای مخزن وجود دارد به پمپ تزریق وصل می شود، سپس با نیروی محرکه برق سه فاز و روغن هیدرولیک پمپ، دوغاب را به شلنگ تزریق (خط تزریق) هدایت می شود. دستگاه تزریق با دو حالت فشار ثابت و فشار متغیر با توان های متفاوت در سیستم های گودبرداری و پایدارسازی گود به روش های نیلینگ و انکراژ، بهسازی خاک به روش میکروپایل و جت گروتینگ و سد سازی کاربرد دارد.
شرکت های سازنده تجهیزات و دستگاه تزریق دوغاب: ،ایران تزریق پمپ ITP, ITS, TLT,TTB,PST

دستگاه ژنراتور برق:
وظیفه ژنراتور تامین برق می باشد که در سه حالت با سوخت هایی همچون گازوئیل، بنزین و گاز کار می کند. آشنایی با دستگاه ژنراتور: از طریق موتوری که در سیستم ژنراتور وجود دارد نیروی حرکتی به برق تبدیل می شود که این وظیفه را مبدل برق به عهده دارد و نیروی حرکتی موتور را به برق سه فاز و تک فاز تبدیل می کند. این دستگاه معمولا جهت تامین برق سه فاز دستگاه های تزریق و شاتکریت در کارگاه های گودبرداری و پایدارسازی گود به روش های نیلینگ و انکراژ و سازه نگهبان خرپایی و مهار متقابل استفاده میگردد.

شرکت های سازنده ماشین آلات و تجهیزات دستگاه ژنراتور: EBRARA,VOLVO,ELEMAX,JEM CO, KOHLER,COEL,CAT,AEG,ABB,PENTA,DEUTZ

 

آشنایی با ماشین آلات گودبرداری و حمل خاک

منبع: آقای مهندس حاجی رمضانی
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۷/۱۷