آشنایی با ماشین آلات گودبرداری و حمل خاک




دستگاه بیل مکانیکی
برای برداشت خاک، عملیات خاکبرداری، پنل برداری، برداشت ترانشه و بارگیری کامیون های کمپرسی در پروژه های مربوط به خاکبرداری و گودبرداری از بیل مکانیکی استفاده می شود.
بیل ها به دونوع چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری تقسیم بندی می شوند.
 آشنایی با بیل مکانیکی:
این دستگاه خارق العاده امروزه تمامی خواسته های یک پروژه گودبرداری را انجام می دهد. بیل ها با ادوات مختلف که به استیک آن ها وصل می شود فعالیت های مختلفی دارند مانند (پیکور- باکت- قیچی-دستگاه حفار-ارّه).
بیل مکانیکی دارای قسمت هایی همچون چرخ زنجیر(شنی)-رولیک-شاسی-مرکز دوران(کوزه گردان)-پمپ هیدرولیک-موتور-دکل-استیک-باکت-کابین راننده و غیره می باشد.

انواع تیپ بندی ظاهری بیل : مینی بیل ، بیل مکانیکی متوسط ، دکل بلند ، بیل دراگلاین ، بیل کلامشل ، بیل منقاری
انواع شرکت های سازنده بیل میکانیکی: کوماتسو،هیوندایی،نیو هلند، ولوو، کاترپیلار،دوسان، هیتاچی،تیرکس، جی سی بی ، زوم لایون

 


دستگاه لودر
برای برداشت و جابه جایی خاک و بارگیری و تجمع دپوی خاکی در عملیات های گودبرداری و خاکبرداری از لودر استفاده می شود.
آشنایی با لودر:
این دستگاه بسار پرقدرت با آمدنش به صنعت عمران تمامی جابه جایی های بزرگ را راحت کرده است از جمله جابه جایی خاک، استفاده در معادن، راه سازی، گودبرداری و ....
لودرها به دو نوع چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری و بکهو لودر تقسم بندی می شوند. لودرها دارای قسمت هایی همچون چرخ ها، شاسی، مرکز دوران، پمپ هیدرولیک، دکل بازو، بازو جام ، جام(باکت) و کابین راننده می باشند.

انواع تیپ بندی ظاهری لودر: مینی لودر(بابکت) ،لودرهای متوسط ، لودرهای بیل گردان، لودرهای بازویی، لودرهای زیرزمینی،
انواع شرکت های سازنده لودر: کاترپیلار، کوماتسو، ولوو، هیوندای، کاوازاکی ، هیتاچی


 
کامیون کمپرسی
برای حمل خاک، نخاله و حمل مصالح از کامیون کمپرسی ها در پروژه های گودبرداری، خاکبرداری و سایر پروژه های عمرانی استفاده می شود.
آشنایی با کامیون کمپرسی:
بیشتر کشنده ها می توانند با نصب اتاق و جک هیدرولیک کمپرس و شاسی به یک کامیون کمپرسی تبدیل بشوند، بیشتر کامیون کمپرسی ها دارای اتاق حمل بار می باشند که بصورت عقب کمپرس فعالیت دارند ولی در حال حاضر دامپرها و کامیون کمپرسی هایی وجود دارند که پهلو کمپرس نیز دارند. هرچه از تنوع و مشخصات کامیون ها بگوییم کم است.
کمپرسی ها به دو نوع تک محور و دو محور (جفت) تقسیم بندی می شوند.
انواع تیپ بندی ظاهری کامیون کمپرسی: کامیون کمپرسی ها با انواع اتاق های بارگیری معرفی می شوند که به جهت حمل نخاله ،خاک ،ماسه ،مصالح ، زباله  و یا به صورت تراک کمپرس دوبل شناخته شده هستند.
انواع شرکت های سازنده کامیون کمپرس: بنز،ولوو، رنو،اسکانیا،داف،ایوکو،مان،ماک،دانگ فنگ،آمیکو

 
منبع: آقای مهندس حاجی رمضانی
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۷/۱۷