خاکبرداری ساختمان چیست و مراحل آن کدامند؟

خاکبرداری ساختمان چیست و مراحل آن کدامند؟
خاکبرداری یکی از اصول اولیه ساخت و ساز می باشد که به منظور آماده سازی محل پی ساختمان صورت می گیرد. خاکبرداری و گودبرداری ساختمان یکی از مهم ترین، پیچیده ترین و حساس ترین مراحل ساختمان سازی می باشد. اهمیت این امر در اجرا و ساخت ساختمان هایی با عمق زیاد، بیش تر می باشد. عدم آشنایی با اصول و سهل انگاری در انجام آن می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد.

مراحل خاکبرداری ساختمان

انجام درست و اصولی مراحل خاکبرداری ساختمان باید تحت نظارت افراد متخصص و در یک فضای کاملا قانونی انجام شود. رعایت اصول و قوانین خاکبرداری ساختمان در سلامت روند پروژه ساختمانی و یک نتیجه مناسب در پایان کار تاثیر بسزایی دارد. نوع خاک و میزان فاصله‌ای که باید برای پی ریزی ساختمان تا سطح ساختمان‌های دیگر در نظر گرفتن از نکات بسیار مهم در انجام خاکبرداری ساختمان می باشد. در این مقاله به بررسی مراحل خاکبرداری ساختمان و خاکریزی می‌پردازیم.
مراحل خاکبرداری ساختمان

1.نقشه برداری از زمین

نقشه برداری زمین اولین قدم از مراحل خاکبرداری ساختمان می باشد. این کار به این دلیل صورت می‌گیرد زیرا برخی ساختمان‌ها داری شیب‌های نامعین در نقشه و طراحی ساخت می باشند. در حالت کلی نقشه برداری برای خاکبرداری ساختمان می‌تواند شامل تست‌های جغرافیایی برای تعیین نوع خاک و نقشه برداری از خدمات زیر زمینی باشد.

2.تحقیقات ژئوتکنیک و مهندسی

این نوع تحقیقات که بر اساس تکمیل شده‌ی نقشه ساختمان صورت می‌گیرد را می توان یکی از مراحل خاکبرداری ساختمان در نظر گرفت. این مرحله تعیین کننده عمق و میزان تقویت زمین برای بنیاد ساختمان خواهد بود. علاوه بر این دسترسی جاده‌ها و نصب و راه اندازی تجهیزات را به گونه ای اصولی و فنی طراحی می کند.

3.تایید ساختمان برای شروع خاکبرداری

تاییدیه نهایی طرح و ساختار ساختمان به منزله کلید خوردن پروژه و اجازه و امکان شروع مراحل خاکبرداری ساختمان با نظارت مهندسان و افراد متخصص می باشد.

4.پاکسازی سایت پروژه ساختمانی

در این مرحله آماده سازی زمین و پاک کردن آن از گیاهان و سنگ‌های موجود در سطح زمین برای انجام مراحل خاکبرداری ساختمان تحت عنوان پاکسازی سایت پروژه عمرانی انجام می شود.

5.درجه‌بندی خاک زمین

تعیین نوع خاک و مسطح و غیر مسطح بودن زمین در نحوه انجام مراحل خاکبرداری ساختمان تاثیر بالایی دارد. برای تعیین نوع خاک در حین مراحل خاکبرداری ساختمان باید به نکات زیر توجه داشته باشید:
•    خاک شیب دار: این نوع شامل شیب دار شدن خاک نسبت به ترانشه می باشد. لازم است میزان خاک با توجه به نوع خاک در زاویه مناسب شیب دار گردد.
•    خرد کردن خاک: این فرآیند شامل خرد کردن خاک به روش گام به گام خواهد بود. این روش تنها برای تثبیت خاک‌هایی که سفت‌تر از حد معمول می باشند انجام می شود.
فرایند خاکبرداری و گودبرداری زمین باید با طبق اصول و با استفاده از تجهیزات صورت گیرد تا خطرات احتمالی را به حداقل برساند.
خاکبرداری ساختمان

6.نصب نشانه‌های استاندارد برای خاکبرداری

از مراحل خاکبرداری ساختمان می‌توان به نصب علائم وستون‌های نشانه گر نیمه دائمی برای تعیین یک معیار اندازه گیری مناسب نام برد. علاوه بر نشانه‌های موازی این علائم به صورت عمودی برای تعیین محل درست پایه‌ها در نظر گرفته می‌شوند.

7.شروع خاکبرداری ساختمان

خاکبرداری ساختمان با هدف اطمینان از اندازه و عمق زمین با توجه به اطلاعات درج شده در طرح ساختمان انجام می شود. خاکبرداری اصولی نه باید به اندازه ای سطحی باشد که سستی خاک بر مقاومت ساختمان اثر منفی بگذارد و نه تا حدی عمیق باشد که مواد و مصالح به هدر رود. اصل مراحل خاکبرداری ساختمان برای ساختن پایه‌ها و اسکلت اصلی ساختمان انجام می شود.
پس از انجام مراحل خاکبرداری باید زمین‌های باقی مانده اطراف از خاک مناسب پر گردد. اهمیت یکسان سازی سطح خاک زمین و کف ساختمان را باید جدی گرفت.

بتن ریزی پس از خاکبرداری

گاها لازم است از حد مجاز تعیین شده برای خاکبرداری ساختمان فراتر رویم تا به یک سطح مناسب و مطمئن از زمین دسترسی داشته باشیم. در این هنگام برای رسیدن به حد مجاز می‌توان از بتن برای بنیاد و پی ریزی ساختمان استفاده نمود.

کفپوش برای خاکبرداری

در هنگام خاکبرداری و تخریب خاک برای پی ریزی‌های کم عمق در سطح خاک نرم باید بنیان‌های بزرگ با استانداردهای مهندسی و مطابق با ایمنی برای تخریب و خاکبرداری استفاده گردد. این شرایط برای زمانی است که حفاری و خاکبرداری در عمقی بیش از 1.5 باشد.

ایمنی در حین انجام خاکبرداری

رعایت ایمنی و نصب تجهیزات مناسب برای جلوگیری از خطرات احتمالی در هنگام خاکبرداری ساختمان از جمله مراحل حساس در عملیات خاکبرداری می باشد. حفاظت از کارگران و افراد در هنگام انجام مراحل خاکبرداری ساختمان از وطایف اصلی پیمانکار می باشد.

محاسبه حجم خاکبرداری ساختمان

محاسبه حجم خاکبرداری ساختمان برای انجام این عملیات در یک پروژه ساختمانی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این نکته با استفاده از یک فرمول مهندسی و به صورت یکسان در شرایط و ساختمان‌های مختلف به شکل زیر اندازه گیری می شود:
حجم خاکبرداری ساختمان با ضرب کردن طول، عرض و ارتفاع خاک بدست می آید. در صورتیکه کوپه خاک داشته باشیم، حجم به شکل زیر محاسبه می شود:
حجم مخروط(انباشته شدن خاک) = ارتفاع × مساحت قاعده × 1/3
مراحل خاکبرداری ساختمان

اصول و قوانین خاکبرداری

اجرای خاکبرداری شامل مراحل مختلفی می باشد. این مراحل شامل آماده سازی و بستر سازی خاک، آماده کردن بستر خیابان، مصالح خاکریزی، اصلاح مصالح و آماده سازی بستر خاکریزی می باشد.

اندازه اصولی شیب خاکبرداری

در مراحل خاکبرداری ساختمان تعیین شیب مناسب خاک برای انجام اصولی این عملیات یک کار گسترده و کاملا تحقیقاتی می باشد که باید تحت نظارت افراد متخصص صورت گیرد. انواع خاک‌ها به صورت شنی، نرم، سخت، سنگ و ... بر انجام خاکبرداری تاثیر بسزایی دارند.

قیمت خاکبرداری ساختمان

هزینه خاکبرداری ساختمان در هر مترمکعب به میزان سختی زمین و موقعیت مکانی بستگی داشته و بر این اساس قیمت ها می توانند متفاوت باشند.
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۴/۱۹