لوله زهکش چیست؟

لوله زهکش چیست؟
لوله زهکش، لوله هایی از جنس ها و متریال های مختلفی هستند. در گذشته این لوله ها را از جنس سفال، گل و سیمان می ساختند که امروزه استفاده از این متریال در ساخت لوله های زهکشی منسوخ گردیده است. هم چنین در گذشته از آهن نیز برای ساخت این لوله ها استفاده می شد که به دلایلی مانند زنگ زدن آهن در مجاورت آب و هوا و ایجاد رسوب در آن استفاده از این نوع لوله ها به مرور زمان کاهش یافت.
امروزه این لوله ها به طور عمده از جنس پی وی سی و پلی اتیلن، به صورت مشبک و نیمه مشبک ساخته می شوند. از مشخصات لوله زهکش می توان به این اشاره نمود بر روی سطح این لوله ها سوراخ های کوچکی وجود دارند که آب و رطوبت را به خود جذب می کنند. لوله های زهکشی میتوانند بر روی سطح زمین یا زیر آن قرار بگیرند. لوله های با جنس پی وی سی که نوعی پلاستیک فشرده می باشد به دلیل انعطاف بالایی که دارد، عدم ایجاد رسوب و بسته شدن سوراخ ها و طول عمر بالا در بین استفاده کنندگان از محبوبیت بالایی بر خوردار می باشند. با استفاده از لوله زهکش به نوعی می توان سفره های آب زیرزمینی را در جهت منابع اقتصادی و اجتماعی در کنار حفظ محیط زیست مدیریت نمود.
لوله زهکش

کاربرد لوله های زهکش:

باقی ماندن آب در زمین که می تواند به دلیل باران شدید و مداوم، نشت از رودخانه ها و کانال ها، بالا بودن سطح آب های زیرزمینی یا وجود موانع طبیعی و مصنوعی در مسیر حرکت آب های زیرسطحی و … باشد، باعث پرشدن خلل و فرج خاک و کاهش اکسیژن آن، کاهش فعالیت میکرو ارگانیسم ها و در نهایتا باعث کاهش کیفیت خاک و در نتیجه از بین رفتن گیاهان و موجودات زنده در خاک می گردد. به منظور بهبود کیفیت و جلوگیری از تخریب خاک، با استفاده از زهکشی آب و املاح اضافی از خاک خارج و شرایط مناسب برای کشت گیاهان فراهم می گردد.
عمده ترین کاربرد لوله های زهکش به شرح زیر می باشد:
1.خارج کردن آب حاصل از آب شویی زمین های شور و تبدیل زمین ها به مزارع قابل کشت
2. خارج ساختن آب اضافی حاصل از بارندگی و آبیاری در مزارع و درنتیجه حفظ کیفیت آن
3. استفاده از لوله زهکش در ساختمان ها، پل ها و جاده ها. از لوله زهکش برای خارج کردن آب اضافی در هنگام بارش و یا شستشو در مکان های مختلف استفاده می شود. با نصب لوله های زهکشی در این مکان ها آب بسیار سریع و به شکل کامل خارج شده و بدین شکل به استحکام ساختمان، پل ها و همچنین گیاهان موجود در آن زمین صدمه ای وارد نمی گردد.
4. خارج ساختن آب اضافی زمین های کشاورزی و فضای سبز به منظور حفظ کیفیت آن

مزایای لوله زهکش

لوله زهکش با توجه به نقش بسیار مثبت خود در عمل تخلیه آب زمین های کشاورزی و ساختمان ها دارای مزایای فراوانی می باشد. در ادامه به معرفی برخی از مزایای مهم این لوله ها خواهیم پرداخت.
لوله زهکشی بتن
  1. به دلیل جنس مناسب پلاستیک استفاده شده در لوله زهکش، احتمال انسداد و یا کم و زیاد شدن اندازه سوراخ ها بسیار کم می باشد. در این صورت طول عمر استفاده از لوله ها بسیار بیشتر خواهد شد.
  2. با توجه به انواع مختلف لوله زهکش، استفاده از مدل خرطومی برای موارد زیر سطح خاک و استفاده از مدل ساده برای موارد سطحی نوید بخش طول عمر بیشتر محصول خواهد بود.
  3. وزن این لوله ها بسیار کم می باشد و به راحتی قابل حمل می باشند.
  4. نصب و به کارگیری لوله زهکش بسیار ساده بوده و افراد غیر فنی نیز  به دلیل وجود بست ها و اتصالات متعدد می توانند آن ها را به راحتی برای استفاده آماده نمایند.
  5. با استفاده از پلاستیک به عنوان جنس اصلی لوله زهکش انعطاف پذیری لوله ها بسیار بالا رفته و خطر شکستگی در آن ها نیز کم می شود.
  6. جنس خاص این لوله ها آن ها را در مقابل مواد شیمیایی و دیگر املاح موجود در آب و خاک مقاوم می سازد.
  7. در بعضی موارد از روکش های مختلف با جنس های متفاوت می توان برای لوله زهکش استفاده نمود. جنس روکش بستگی به نوع و مکان استفاده از لوله زهکش دارد. با نصب روکش بر روی لوله عمل جذب و دفع آب با سرعت بیشتری انجام می گردد و موادی که برای پلاستیک لوله مضر می باشند، توسط روکش جذب شده و به بدنه لوله وارد نمی شوند.
  8. لوله هایی که برای نصب در سطح طراحی شده اند دارای پوشش هایی برای مقاومت در مقابل نور خورشید می باشند.
  9. این لوله ها پیش از ورود به بازار از آزمون های بسیار زیادی می گذرند تا مقاومت و استحکام لازم برای دریافت استاندارد را داشته باشند. از آزمون های انجام شده می توان به آزمون های مختلفی مانند تست آبکش، استحکام، ابعاد و وضعیت ظاهری اشاره نمود.
  10. لوله زهکش پلاستیکی به دلیل استفاده از پی وی سی به عنوان جنس اصلی خود به طور کلی دارای عمر مفید بیشتری در مقایسه با دیگر مواد استفاده شده برای ساخت لوله زهکش می باشد.
لوله زهکش چیست؟

آزمایش های مورد نیاز لوله زهکش برای مطابقت با استانداردها

1. آزمون مقاومت به ضربه
2.آزمون سفتی، دو پهن شدن
3. آزمون منافذ آبکش
4. آزمون کشش با اتصالات بوشنی
5.آزمون ابعاد
6.آزمون نشانه گزاری
7. آزمون وضعیت ظاهری

قیمت لوله زهکش

قیمت لوله زهکش به قطر لوله، مواد اولیه مورد استفاده در ساخت، تعداد سوراخ لوله های زهکشی، قطر سوراخ ها و... بستگی دارد و با توجه به این موارد دارای قیمت های متعددی می باشد.
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۳/۲۱