تجهیز کارگاه پروژه ساختمانی از تخریب تا اجرای اسکلت

تجهیز کارگاه پروژه ساختمانی از تخریب تا اجرای اسکلت
در بیشتر موارد اولین مرحله احداث ساختمان، تخریب ساختمان موجود و رسیدن به تراز صفر صفر راه دسترسی همچون خیابان و پیاده رو است .
پیش از تخریب باید کنتور گاز و برق و آب جدا شوند و کنتور مربوطه در حالت کارگاهی دریافت شود، سپس به دلیل حجم آوار محتمل از تخریب، کنتورهای مذکور جابجا و یا از محل ریزش آوار دور باشند. در زمان تخریب باید صحت اسکلت و حالت فیزیکی ملک موجود بررسی شود تا در زمان تخریب برای ساختمان های مجاور و پرسنل مجری حادثه ساز نشود. استفاده از نیروهای مجرب و شرکت های فنی مهندسی که در این زمینه تجربه داراند بسیار حائز اهمیت می باشد.

حال میخواهیم با برخی تجهیزات مورد نیاز در بخش تخریب ساختمان آشنا شویم:
1)داربست بندی (داربست موقت می بایست پیرامون ساختمان برای امنیت محدوده مجاور بسته شود)
2)گونی و توری (گونی کشی و توری کشی داربست برای امنیت افراد دارای تردد زیر داربست و جهت جلوگیری از ریزش آوار و نخاله الزامی است)



3)کابل برق تک فاز
4)شلنگ آب
5)چکش برقی (هیلتی)
6)چکش بادی
7)دستگاه کاتر (برای برش آسفالت و برش سقف)
8)پتک
9)کلنگ
10)بیل دستی
11)بیل مکانیکی
12)جعبه ابزار همراه با ابزار هایی همچون(پیچ گوشتی، انبردست، آچار فرانسه، آچار شلاقی و.....)
13)دستگاه هوا برش
14) سنگ فرز
15)زنجیر و تیفور
  

تجهیزات مورد نیاز کارگاه در مرحله گودبرداری:
یک کارگاه ساختمانی درحال گودبرداری  بیشترین حساسیت را برای ملک های مجاور دارد، که مسائل مربوط به ایمنی ساختمان های مجاور در مباحث طراحی و اجرا لحاظ میشود. در بخش گودبرداری استفاده از نیرو های مجرب و شرکت های فنی مهندسی که در این زمینه دارای تجربه و صلاحیت میباشند بسیار حائز اهمیت است.

در ادامه با برخی از تجهیزات مورد نیاز در بخش گودبرداری (در حالت نیلینگ و انکراژ ، سازه نگهبان خرپایی و مهار متقابل) آشنا می­شویم:
1)بیل مکانیکی، مینی بیل و لودر
2)کامیون
3)جرثقیل
4)کمپرسور هوا با توان مناسب
5)دستگاه شاتکریت (معمولا از نوع شاتکریت خشک)
6)ادوات شاتکریت از قبیل( شلنگ شات، بیل دستی، شلنگ آب)
7)شلنگ هوا و ادوات نصب و انتقال هوای خروجی کمپرسور
8)دستگاه ست تزریق، شامل(میکسر اولیه، میکسرثانویه، پمپ تزریق) (در موارد پایدارسازی به روش نیلینگ و انکراژ)
9)شلنگ تزریق و ادوات انتقال دوغاب سیمان از دستگاه تزریق به گمانه (در موارد پایدارسازی به روش نیلینگ و انکراژ)
10)دستگاه حفاری و ادوات مورد نیاز (دریل واگن) (در موارد پایدارسازی به روش نیلینگ و انکراژ)
11)ادوات مربوط به نیل شامل اسپیسر یا مرکزی ساز- شلنگ تزریق-میلگرد سایز بالا مثل 40،32،28 (در موارد پایدارسازی به روش نیلینگ و انکراژ)
12)ادوات مربوط به انکر شامل اسپیسر - شلنگ تزریق-غلاف - میلگرد سایز بالا- کابل های استرند (در موارد پایدارسازی به روش نیلینگ و انکراژ)
13) جک و دستگاه های تست و کشش انکر (در موارد پایدارسازی به روش نیلینگ و انکراژ)
14)ادوات و وسایل اندازه گیری تست کشش (در موارد پایدارسازی به روش نیلینگ و انکراژ)
15)ادوات رگلاژ خاک سطحی (تنظیم سطح صاف برای نصب مش روی دیواره)
16) منبع سوخت
17)ادوات جوشکاری
18)افزودنی ها و عایق ها
19)ابزار زهکشی



تجهیزات مورد نیاز یک کارگاه در مرحله اجرای اسکلت:
یک ساختمان در مرحله اسکلت نیاز به دوراندیشی در زمان معماری دارد. اسکلت ساختمان به دلیل مسائلی همچون تنظیم بار سازه و مسائل زلزله دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. مرحله اسکلت می تواند بخش ایمنی ساختمان و بهینه سازی ساختمان باشد. به کارگیری شرکت های فنی مهندسی که دراین زمینه تجربه و صلاحیت لازم را دارند دارای اهمیت بالایی است.
 
برخی از تجهیزات مورد نیاز در مرحله اسکلت بتنی و فلزی عبارتند از:
1)دستگاه خم و برش آرماتور
2)قیچی آرماتور بندی
3)دستگاه جوشکاری اینورتر یا رکتیفایر
4)دستگاه هوا برش
5)پرچ کن و پیچ کن بادی
6) ادوات قالب بندی
7) ادوات شمع بندی و انتقال نیرو
8)جرثقیل (به صورت معمول کارگاه های بالای 2000 مترمربع نیاز به جرثقیل ثابت یا تاورکرین دارند)
9)مواد افزودنی و عایق کننده ها



تجهیز کارگاه جهت اسکان موقت کارگری
در ابتدا می­ بایست پلان جانمایی تجهیز کارگاه در صورت تصرف پیاده رو یا خیابان توسط شهرداری ناحیه و بخش شهرسازی تایید گردد. که در بخش تایید نقشه های معماری ونما در شهرسازی باید تایید نقشه های اسکان موقت نیز دریافت شود و به تایید اداره بیمه، اداره کار، ناظرین نظام مهندسی، اداره آتش نشانی، اداره آب و فاضلاب و نظام ایمنی نیاز می باشد. حال باهم مراحل و جزئیات اجرای یک سازه موقت کارگاهی جهت قرارگیری کانکس بر روی آن را بررسی می کنیم.
شاسی کشی و اجرای اسکلت سازه اسکان موقت مانند یک ساختمان فلزی نیاز به فونداسیون و بیس پلیت و ستون فلزی و تیرهای فلزی دارد که می توان از مباحث  10 و 11 مقررات ملی ساختمان استفاده کرد.
در ابتدا میبایست چاله فونداسیون های ستون های فلزی را برداشت کرد. سپس بیس پلیت ها همراه با بولت و مهره (یا به صورت شاخک جوشی)  و خاموت در چاهک ها قرار گرفته و داخل چاهک ها را با بتن پر نموده بعد از گذشت زمان کافی می توان ستون های فلزی را روی بیس پلیت ها پیاده سازی، جوشکاری و نصب نمود. لازم به ذکر است که یک شاسی فلزی مانند یک اسکلت ساختمان نیاز به بادبند و تیراصلی و فرعی دارد.



نسبت به ارتفاع که در حالت های مختلف به مسائل آیین نامه ای ومقررات شهرسازی مربوط می شود باید دقت نمود یک سازه اسکان موقت تنها دارای 3طبقه می تواند باشد. در غیراینصورت اگر به اسکان کارگری ثانویه نیاز باشد احداث نمودن سازه در اضلاع دیگر زمین که مجاور خیابان یا کوچه می باشد مشکلی ندارد. لازم به ذکر است اگر ساختمان دارای بر دیگری نباشد و سازه موقت موجود هم دارای 3طبقه باشد تا مرحله سقف روی فونداسیون، تعداد کارگران اضافی که در محل پروژه اسکان موقت ندارند باید در محل دیگر اسکان داشته باشند و پس از آن می­توان از فضای داخل ملک استفاده نمود.
ارتفاع و مساحت اشغال فضای سازه موقت نسبت به تاییده مسئول شهرسازی و اداره کار و امور و اجتماعی بستگی دارد. عرض پله و طول پله نسبت به ارتفاع و تعداد کارگران قوانیین مختلفی دارد. لازم به ذکر است که در اسکان های موقت خلاف قوانین و مقررات ملی ساختمان مبحث 12 به ازای هر 4عدد کانکس یک عدد سرویس بهداشتی و حمام لازم می باشد.
تمامی کانکس ها باید کلید محافظ جان و هر طبقه تابلو برق مجزا، کپسول آتشنشانی و بسته کمک های اولیه داشته باشند.
 
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۱/۱۱