سازه فولادی سبک

سازه فولادی سبک

سازه فولادی سبک

سازه فولادی سبک که به اختصار به آن سازه ( LSF)  میگویند، یکی از سیستم های نوین ساختمانی می باشد که برای اجرای ساختمان های با طبقات محدود که معمولا تا 5 طبقه می باشد استفاده می شود و یکی از سیستم های مورد تایید می باشد.
این نوع سازه، سازه ای پیش ساخته و سبک می باشد که بر اساس طرح معماری ساختمان، در محل کارخانه آن را تولید می کنند و سپس سازه را در محل ساختمان با استفاده از پیچ های سر مته ای، بولت ها و سایر اتصالات نصب و بر پا خواهد شد. این سازه ها که از ورق گالوانیزه با عرض پروفیل متغیر(معمولا 89 تا 308 میلی متر) تولید می گردند، به عنوان جایگزین سازه های فلزی یا بتنی موجود یا هر نوع هایل دیگری است که در ساختمان سازی به کار برده می شود.

مزایای سیستم سازه های فولادی سبک (LSF)

1.انعطاف پذیری

این مقاطع می توانند به صورت اعضای تکی و یا به صورت پانل های آماده شده در کارخانه، به سایت منتقل شوند. تنوع ضخامت و ابعاد مقاطع جدار نازک امکان انعطاف پذیری زیادی را در مرحله طراحی ایجاد می کنند. برای مثال در طراحی یک سیستم خاص که ارتفاع تیرچه ها باید محدود باشد، بدون اینکه لازم شود فواصل المان های کف و یا دیوار را تغییر داد، میتوان با تغییر ضخامت مقاطع جدار نازک محدودیت مورد نظر را برطرف نمود.

2.بادوام بودن

در مقاطع فولادی جدار نازک جمع شدگی و تغییر شکل و کج شدگی مقطع وجود نداشته و لذا مشکلات ایجاد شده برای پانل های چوبی و پانل های گچی متصل شده به این اجزای فلزی نیز به حداقل مقدار ممکن می رسد و همچنین فلز یک ماده غیر ارگانیک بوده، بنابراین در مقابل رطوبت و هجوم حشرات بسیار مقاوم می باشد و چرخش، کج شدگی، جدا شدگی، ترک و خزش در آن ایجاد نخواهد شد.

3.وزن سبک

مقاطع فولادی جدار نازک به دلیل سبک بودن به راحتی قابل حمل و جابجایی در محل کارگاه هستند و همین عامل باعث می شود هزینه مربوط به کارگر کاهش یابد.
سازه فولادی سبک

4.ثبات در ابعاد سیستم سازه های فولادی سبک (LSF)

به دلیل این که فلز ماده ای است که در مقایسه با مصالح ارگانیک، در مراحل پروسه مختلف شکل می گیرد، بنابراین مقاطع کاملا صاف و هم شکل بوده و از نظر میفیت دارای کیفیت یکسانی می باشند.

5.مقاومت در برابر آتش

مقاطع فولادی، مصالحی غیر قابل اشتعال هستند. این مصالح نمی سوزند و همین باعث می شود که گسترش حریق در فضاهای مختلف ساختمان اتفاق نیفتد. بنابراین مالکان می توانند هزینه بیمه کمتری را برای بیمه نمودن ساختمان در برابر آتش پرداخت کنند.

6.تنوع در مصالح نما

سطوح بیرونی ساختمان با سیستم سازه های فولادی سبک (LSF) ، می تواند با انواع مصالح نمایی که طراح پروژه می خواهد، پوشش داده شود. از نماهای قابل استفاده می توان به مصالح بنایی و آجر، انواع سنگ های نما، نماهای آلمینیومی، نماهای چوبی، مصالح سرامیکی، نمای PVC و… اشاره کرد. در سطوح داخلی ساختمان، پانل های گچی را مستقیما بر روی المان های فولادی جدار نازک دیوار متصل می کنند.

7.سرعت در اجرای سیستم سازه های فولادی سبک (LSF)

سیستم سازه های فولادی سبک، یک سیستم سریع و آسان از نظر نصب و برپا سازی می باشد و بدون استفاده از نیروهای کاری با تخصص بالا قابل اجرا می باشد. به دلیل سبک بودن وزن اجرای سازه های فولادی سبک نسبت به مصالح متعارف دیگر، المان ها به راحتی قابل حمل و نصب هستند و در نتیجه سرعت کار بسیار بالا می رود.
به طور معمول در سیستم های متداول یک تیم با تجربه چهار نفره این امکان را دارند که تمام دیوارهای یک خانه سه اتاق خوابه را در یک روز نصب نمایند و این سرعت احداث باعث می شود که زمان اتمام پروژه به حداقل ممکن برسد.

8.سهولت در نصب سیستم های تاسیساتی

کلیه کابل های برق، لوله های آب و داکت های تاسیساتی می توانند قبل از نصب پانل های گچی سطوح داخلی به راحتی در فضای خالی موجود در داخل دیوارها اجرا شوند.

9.مقاوم در برابر زلزله و طوفان های شدید

تجربه های قبلی در طوفان ها و زلزله های گذشته نشان می دهد که سازه های سازه های فولادی سبک (LSF) ، دارای عملکرد بهتری در برابر بارهای زلزله و طوفان نسبت به سیستم های ساختمانی دیگر هستند. به دلیل سبک بودن سازه فولادی سبک، نیروی زلزله کمتری به آن اعمال می شود.

10.عملکرد خوب از نظر صوتی

عایق های صوتی موجود در سیستم سازه های فولادی سبک (LSF)، باعث کاهش شدت ضربات (Sound Impact) شده و نیز عایق های صوتی تعبیه شده در فضاهای داخلی دیوار باعث کاهش صوت منتقل شده در فضاهای داخلی ساختمان می گردند و در نتیجه آرامش و راحتی سازه ها بالاتر می رود.
سازه سبک فولادی

11.کاهش هزینه ها

علاوه بر مزیت های مختلفی که سازه فولادی سبک دارد، مزیت دیگر از نظر هزینه است که باعث کاهش هزینه های اجرا می شود، به دلیل عملکرد حرارتی خوب سیستم سازه های فولادی سبک حجم موتورخانه و ظرفیت سیستم گرمایش و سرمایش کم می شود و در نتیجه باعث کاهش هزینه های تاسیسات می شود.

12.ایمنی در محل کارگاه

به دلیل سبک بودن قطعات، نیاز به تجهیزات و ماشین آلات خاص احساس نمی شود و سطح مورد نیاز برای کار نیز فضای محدودی می باشد. این موضوع باعث می گردد تا امنیت افراد و کارکنان به طور کامل در کارگاه تامین شود.

معایب سازه های LSF

1.    محدودیت هایی در ابعاد دهانه ها وجود دارد.
2.    تعداد طبقات قابل ساخت با این سیستم با محدودیت هایی مواجه است.
3.    به نیروی کار متخصص و خبره نیازمند است.
4.    تامین قطعات فلزی گالوانیزه تولید شده در کارخانه هزینه نسبتا بالایی را به دنبال دارد.

کاربرد سازه های فولادی سبک

سازه های فولادی سبک در جاهای مختلفی کاربرد دارند که که عبارتند از:
  1. سازه های فولادی سبک در انواع ساخت و سازها مانند ویلاها، ساختمان های مسکونی و اداری تا دو طبقه، هتل ها و هتل آپارتمان ها، مدارس و دانشگاه ها، رستوران ها، کمپ های اقامتی و تفریحی و …. استفاده می شود.
  2. ساختمان های چند واحدی
  3. دفاتر و ساختمان های تجاری کوچک
  4. ساختمان های ورزشی و آموزشی
  5. واحدهای صنعتی
  6. احداث نیم طبقه در داخل بناهایی با ارتفاع زیاد
  7. توسعه تعداد طبقات بر روی پشت بام ساختمان های موجود
  8. فضاهای کاربردی پیش ساخته مثل سرویس های بهداشتی به صورت  Box System
  9. بازسازی مناطق آسیب‌دیده از بلایای طبیعی (زلزله، سیل، طوفان، رانش زمین و …) از نقطه نظر اسکان دائم
  10. اسکان نیمه موقت آسیب‌دیدگان از بلایای طبیعی (با توجه به سرعت احداث و هزینه پایین)

اتصالات

این سیستم به صورت اجرای خشک و اغلب با استفاده از اتصالات پیچ و به روش تولید صنعتی به کار گرفته می شود. اما در بعضی مواقع، در شرایط خاصی می توان از اتصال پرچ و جوش نیز استفاده کرد. در ادامه به انواع اتصالاتی که می توان از آنها استفاده کرد به طور موردی اشاره می کنیم:
سازه سبک فولادی
  1. اتصالات پیچی
  2. پیچ های فولاد به فولاد
  3. پیچ های اتصال پوشش ها
  4. اتصالات جوشی
  5. مناطق جوش کاری باید به نحوه مناسبی آماده سازی شود تا مقاومت خوردگی منطقه جوش کاری حفظ شود.
  6. سایر اتصالات
  7. اتصال به دیگر مصالح
مشخصات پیچ، میخ، میل مهار و دیگر اتصال دهنده ها که برای اتصال قاب های فولادی سبک به چوب، مصالح بنایی، بتن و دیگر اجزاء فولادی به کار گرفته می شوند، باید مطابق استاندارد های معتبر باشند.
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۲۸