ساختمان پیش ساخته بتنی

ساختمان پیش ساخته بتنی

ساختمان پیش ساخته بتنی

سازه های بتنی، به عنوان یکی از مورد اطمینان ترین گزینه های ساخت بنا در سده اخیر، طرفداران بسیاری در بین اکثریت مردم، علی الخصوص مجموعه های عمرانی و مشاغل مرتبط به آن پیدا کرده است. این سازه ها به دلیل استحکام بسیار بالا، انعطاف پذیری قابل قبول و مقرون به صرفه بودنشان، در ساخت ساختمان ها نیز کاربرد بسیاری پیدا کرده اند، اما اقداماتی که سبب می شوند تا این محصولات، با این کیفیت به وجود آیند، بسیار وقت گیر هستند. از این روی برای حل این مساله، مجموعه های مذکور اقدام به ساخت ساختمان پیش ساخته بتنی نموده اند.
ساختمان بتنی پیش ساخته عبارت است از ساخت اعضای سازه ای آن در کارخانه به صورت انبوه و سپس نصب و یکپارچه نمودن آنان در مرحله اجرا به صورتیکه بتواند وظایف مورد انتظار از یک سازه را مطابق با موازین و آیین نامه ها بر آورده سازد. در ساخت ساختمان های پیش ساخته بتنی طریقه اتصالات و انواع آن یکی از مهمترین فاکتورهای تقسیم بندی می باشد.

نحوه ساخت سازه ها و قطعات پیش ساخته بتنی

این سازه ها در کارخانه ها و کارگاه های تخصصی ساخته می شوند. برای ساخت سازه های بتنی پیش ساخته ابتدا باید مصالح و قالب های سازه را آماده کرد و سپس آرماتوربندی سازه مورد نظر انجام شود. در مرحله بعدی نوبت به بتن ریزی در داخل قالب های تعیین شده میرسد که این قالب ها را باید مدتی نگهداری کرد تا کاملا محکم گردند. وقتی زمان مورد نظر سپری شد عملیات قالب برداری را انجام میدهند تا سازه های بتنی محکمتر گردند. پس از اتمام قالب برداری سازه های بتنی پیش ساخته کاملا آماده بوده و میتوان آنها را در ساخت و ساز ها استفاده کرد.

انواع سیستم سازه ای بتن پیش ساخته

سازه های پیش ساخته بتنی در چند نوع مدل سازه ای ساخته و متصل میشوند که از مهمترین آنها میتوان به سیستم سازه ای بتنی دیواری و سیستم سازه ای خطی پیشرفته اشاره کرد.

1.سیستم سازه ای بتنی دیواری

 سیستم سازه ای دیواری از چند نوع سازه دیواری تشکیل شده که بیشتر شامل دیوارهای جانبی میباشد. دیوارهای جانبی سازه را نگه داشته و آن را پایدار می سازند. در سیستم دیواری اتصالات به صورت عمودی و افقی میباشد.

2.سیستم سازه ای خطی

سیستم سازه ای خطی از تیر و ستون هایی متشکل از قاب خمشی، ستون ها و قاب های ساده با دیوارهای باربر است. در این نوع سازه بتنی سازه های به صورت مفصلی به هم متصل شده و ستون ها به وسیله رابط هایی به هم متصل هستند. سیستم سازه ای خطی پیش ساخته مهمترین نقش را در نگهداری بار ساختمان دارد.
ساختمان پیش ساخته بتنی

مزایای ساختمان بتنی پیش ساخته

از مهمترین مزایای ساخت اجزای ساخت ساختمان پیش ساخته بتنی در کارخانه می توان به کم شدن زمان ساخت ساختمان پیش ساخته بتنی در پی انجام مراحل زمان بر آن در کارخانه اشاره کرد. مسلما قالب بندی های بتن، ساخت مواد اولیه ( ملات ) و اعمال آن، زمان خشک شدن و ترمیم های احتمالی آن بسیار وقت گیر است که ساخت این اجزا در کارخانه زمان ساخت را به طرز چشم گیری کاهش می دهد. به دلیل اینکه کارخانه های تولید بتن دارای کادری مجرب و امکانات سخت افزاری کامل میباشند، خروجی کارشان نیز بسیار با کیفیت تر از حالات معمول است.
به طور مثال کارگران مشغول به کار در این مراکز، با برنامه ریزی مناسب خط تولید، تنها به ساخت بتن مشغولند که این امر سبب می شود تا در برابر کارگرانی که در کارگاه ساخت ساختمان بوده و علاوه بر ساخت بتن وظیفه کندن فونداسیون، چینش دیوار و سایر مراحل ساخت را برعهده دارند، دارای تجربه بالاتر، دقت، سرعت و تسلط بیشتری هستند. در نتیجه بتن تولیدی آن ها در حضور مهندسین ناظر و اهل فن با کیفیت تر بوده و مرغوبیت ساختمان پیش ساخته  بتنی را بیشتر می کند. از طرفی ساخت بتن در این اماکن به دلیل وجود سخت افزار های مورد نیاز در آن ( مانند کمباین های پیشرفته ساخت بتن، قالب های خاص و محل نگهداری استاندارد آن ها که قابل انتقال به محل ساخت ساختمان نیستند.) بازدهی و کیفیت ساخت را در مقایسه با بتن های مشابه کارگاهی بالا می برد.

در ادامه به برخی دیگر از مزایای ساختمان بتنی پیش ساخته به طور موردی اشاره شده است:

•    در برابر زلزله مقاوم است.
•    در برابر شرایط بد آب و هوایی مقاوم است.
•    امکان ساخت و ساز در چهار فصل سال و در تمام نقاط ایران با شرایط اقلیمی مختلف را دارد.
•    امکان دستیابی به جداول زمانبندی و برنامه ریزی طرح را دارد
•    هزینه های آن به علت صاف و صیقلی بودن سطح قطعات و به تبع آن عدم نیاز به اندودکاری از جمله گچ و خاک و گچ رویه کاهش میابد.
•    کاهش و صرفه جویی در اتلاف مواد اولیه، زمان، ضایعات، نیروی انسانی متخصص و ماهر.
•    کیفیت برتر به دلیل دارا بودن تجهیزات و ماشین آلات مکانیزه.
•    جلوگیری از افت گرما و اشغال فضای اضافه بعلت نصب عایق های مناسب در داخل دیوارهای خارجی.

 

معایب ساختمان های پیش ساخته بتنی

مهمترین معایب استفاده از این سازه ها عبارتند از:
1. اتصال اعضا به یکدیگر سخت میباشد.
2. حمل و نقل قطعات از کارخانه به کارگاه کمی مشکل ساز است.
3. نیاز به درزبندی اتصالات
4. سنگین بودن قطعات
5. سخت بودن نصب قطعات و نیاز به وجود افراد حرفه ای در این زمینه دارد.
6. حساسیت بالا در نگهداری و مشکلات نصب اجزای غیر سازه ای
ساختمان بتنی پیش ساخته

قطعات دیوارهای پیش ساخته بتنی و مشبک

میزان شدت باد در منطقه یکی از عوامل مهم در طراحی دیوار های پیش ساخته بتنی است. زیرا برای طراحی ستون ها و فونداسیون ها باید وزن بار غالب بر دیوار ها مشخص گردد که همان میزان شدت باد منطقه مورد نظر است.
عیار بتنی که در ساخت این دیوار ها استفاده می شود، 350 کیلوگرم در هر متر مکعب است و از سیمان تیپ 1 یا 2 در آن ها استفاده می شود. همچنین باید دانست که تمامی قطعات دیوار بر اساس محاسبات با آرماتور مسلح شده است. به علاوه دیوار ها در مقابل نشست و رانش منعطف هستند.
انواع قطعات اصلی سازه شامل دیوار هایLarge Panel ، تک جداره و دوجداره عایق دار و ساده باربر ، فیسینگ و نما و همچنین ماندگار فلزی مشبک دیواری می باشد.

قطعات بتنی پیش ساخته دیوار محوطه

قطعات پیش ساخته دیوار محوطه به وسیله بتن استاندارد تولید می شوند و در انواع مختلفی مانند ساده،یک رو و دو رو می باشند که مسلح به آرماتور هستند. عمل آوری این دیوار ها توسط بخار انجام می گیرد.
این دیوار ها قابلیت جابجایی آسان را دارند و می توان ابعاد دیوار کشی آن ها را تغییر داد و حتی می توان آن ها را به طول کامل به جای دیگر انتقال داد.
قطعات پیش ساخته دیوار محوطه توسط فوق روان کننده های پلی کربکسیلاتی و ژل میکرو سیلیس ساخته می شوند که دلیل آن جلوگیری از خورندگی در محیط های اسیدی و بازی است که بتوان قابلیت اجرا در انواع مناطق آب و هوایی مانند سواحل آب شور را دارا باشند.
از انواع قطعات  آن میتوان به یک رو، دو رو و نقش دار آن نیز که شامل: پنل دیواری ، ستون و پی می باشد، اشاره کرد.

قیمت ساخت سازه های بتنی

قیمت ساخت این سازه ها به عوامل متعددی بستگی دارد که از مهمترین آنها میتوان به متراژ سازه ها، نوع متریال به کار رفته در ساخت قطعات، نوع مصالح و متنوع بودن سازه ها اشاره کرد. به جز این عوامل پارامترهای دیگری نیز در قیمت گذاری سازه های پیش ساخته بتنی تاثیر گذار است. برای مثال هزینه حمل و نقل و نصب سازه های بتنی نیز در قیمت گذاری کلی دخیل است. به طور کلی مهمترین عامل در قیمت نهایی سازه های پیش ساخته بتنی نوع مصالح به کار رفته در ساخت آنها میباشد که میتواند بر کارایی آنها تاثیر گذاری زیادی داشته باشد.
ساختمان پیش ساخته بتنی

نتیجه گیری

با توجه به اینکه قطعات سازه‌ای سیستم پیش ساخته بتنی در کارخانه تولید میگردند، همواره استفاده از چنین روشی مستلزم وجود کارخانه تولیدکننده و ظرفیت کافی برای تولید قطعات مورد نظر است. از سوی دیگر این سیستم یک روش مناسب صنعتی برای تولید ساختمان محسوب می گردد و به ‌طور خاص در پروژه‌های انبوه سازی میتوان از این روش به عنوان یک روش مطلوب از نظر زمان و هزینه به شمار آورد.

 
شرکت فنی مهندسی فرساز در زمینه ساختمان های پیش ساخته بتنی فعالیت نمیکند

 
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۰۸